Dina rättigheter som konsument vid salongbesök

Som kund har du rätt att få en tjänst som är fackmässigt utförd och som motsvarar vad ni avtalat. Blir resultatet fel kan du kräva kostnadsfri rättelse eller ett skäligt prisavdrag. I mer allvarliga fall, när syftet med behandlingen fallit, kan du ha rätt att häva köpet. Spara alltid kvitto, bokningsbekräftelse, er dialog och tydliga foton.

Rätt till reklamation

Om du inte är nöjd med tjänster och anser att du inte fått det ni kom överrens om kan du reklamera. Kontakta salongen så snart du upptäckt felet eller ditt missnöje och förklara vad som blivit fel och när det skedde. Salongen är skyldiga att rätta till eller ge kompensation/ersättning om din reklamation är rättfärdigad.

Ångerrätt och avbokning

Vid onlinebokning kan ångerrätt gälla i 14 dagar från bokningen, men den kan upphöra om du samtyckt till att tjänsten utförs under ångerfristen och arbetet är slutfört. Vid bokning på plats finns ingen lagstadgad ångerrätt och då gäller salongens villkor. Avbokningsavgifter ska vara tydliga och skäliga. Felaktiga debiteringar kan bestridas och rättas.

Dåligt bemötande och pris

Bristande service, förseningar eller otryggt bemötande kan sänka värdet av tjänsten och motivera prisavdrag. Om priset blivit högre än en bindande prisuppgift utan ditt godkännande ska det korrigeras. Se till att pris, omfattning och eventuella risker är tydligt avtalade innan behandling.

Få hjälp att utöva dina rättigheter

Om du inte får den respons du önskar från din salong om du ber om exempelvis reklamation, vill nyttja ångerrätten eller har fått ett dåligt bemötande finns flera andra som kan hjälpa dig.

Om du är missnöjd med någon salong som finns med i våra listor ber vid dig kontakta oss för att förklara din situation.

Konsumentverket

Konsumentverket ansvarar för tillsyn och vägledning på konsumentområdet. Genom Hallå konsument får du oberoende rådgivning om dina rättigheter, hur du formulerar en reklamation och hur du går vidare vid tvist. Här finns också aktuell information om ångerrätt, avbokning och exempel på vad som är skäligt i olika situationer.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

ARN prövar kostnadsfritt tvister mellan konsument och företag och lämnar en rekommendation som många företag följer. Du ansöker online och bifogar underlag som kvitton, foton och skriftväxling. På hemsidan finns information om beloppsgränser och tidsfrister innan du skickar in. Om ni inte når en lösning direkt med salongen är ARN nästa naturliga steg.

Branschorganisationer

Det finns många branschorganisationer som finns för att hjälpa frisörföretagare till mer rättvisa villkor. Dessa organisationer har stort intresse av att inga oseriösa aktörer ska vara aktiva på marknaden. Om du upplever dig missnöjd och inte får den hjälp du önskar kan det vara en bra idé att kontakta relevant organisation.